Hiljuti lõi laineid uudis DeepSeek keelemudelist, mis suudab väidetavalt konkureerida lääne mudelitega, kuid mille ehitamise ning tööshoidmise kulud on suurujärgu võrra madalamad. Kahtlustused, et DeepSeek'i loomiseks varastati keelemudeli baasandmeid, ei ole antud juhul isegi olulised. Uus reaalsus on see, et keelemudeleid on teoreetiliselt võimalik luua oluliselt väiksemate kuludega. Mis omakorda tähendab, et keelemudelitel põhinevad agendid muutuvad ilmselt järjest enam peamiseks andmete tarbimise vahendiks. Sellel on aga ilmselt väga oluline mõju, et kuidas inimesed lõpuks andmeid tarbivad. Isiklikult olen näiteks märganud, et tööalaselt enam Google otsingumootorit ei kasuta. Ja see kasutus ei ole mitte üksnes langenud vaid täielikult lõppenud.
Sellest võib aga teha mõned olulised järeldused tuleviku jaoks.
Veebilehed muutuvad ebaolulisemaks
Kuna infot tarbitakse järjest enam tehisaru agentide vahenduse, siis kasutaja jaoks ei ole oluline, et kuidas see info tehisaruni jõudis. Ilusa kujunduse ja läbimõeldud kasutajakogemusega veebilehed muutuvad mõttetuks, kui neid ei külasta enam päris inimene. Tarkvara jaoks ei ole visuaalsel ilul mingisugust väärtust, ning kõige olulisem on info struktureeritus ja kättesaadavus. Selles valguses on tehisaru jaoks kõige mõistlikum andmete tarbimise vorm üldse masinloetavad andmestruktuurid nagu JSON, CSV vms. Seega võib tulevikus muutuda olulisemaks pakkuda andmeid hoopis üle API ja mitte isegi ehitada kasutajaliidest. See, kuidas tehisaru lahendusi pakkuvad ettevõtted hakkavad andmeid pakkuvatele isikutele/ettevõtetele nende andmete kasutamise eest tasuma, on veel ebaselge. Klassikaline mudel, kus külastajale näidatakse reklaami, ning seeläbi teenib lehe autor tulu, ilmselt enam ei toimi.
Kasutajakogemuse ekspertide tööpõld kitseneb
Lähtuvalt eelmisest mõttest võib edas järeldada, et tulevikus ei ole enam tarvis ka ehk nii palju kasutajakogemuste eksperte. Kuna tehisaruga suhtlemisel on sisuliselt kasutajaliideseks vestlus kas teksti või kõnenda, siis visuaalset lahendust ei ole enam lisaks vaja. Heade visuaalsete kasutajaliideste ehitamine on keeruline, sest see peab tihti olema arusaadav väga laiale publikule. Vestlusel põhinevad lahendused saavad seda probleemi fundamentaalsel tasemel vältida, kuna nad kohanevad igale kasultajale eraldi. See loomulikut ei tähenda, et kasutakogemuse eksperte pole tulevikus enam üldse vaja, kuid nende olulisus kindlasti väheneb.